توضیحات موضوع مسابقه جایزه بزرگ
(الگوی حکمرانی در صنعت ناوبری هوایی ایران با تکیه بر مولفه های بومی و ژئوپولیتیک )
امروزه خدمات ناوبری هوایی به عنوان یک صنعت(Industry) شناخته می شود .شامل تمامی اجزای تعریف کننده یک صنعت نظیر تولید خدمات و محصول،مشتریان مستقیم و غیر مستقیم، زنجیره تامین کالا و در کل مجموعه ای از فعالیتهای همسو که هدف واحدی را دنبال میکنند.
بنابراین، تجزیه و تحلیل خدمات ناوبری هوایی شامل عوامل زیرساختی نظیر تجهیزات، تخصص، دانش فنی، مهندسی و مشاوره بایستی از نگاه «استراتژی محصول و بازار» ( که خروجی اقتصادی یک صنعت محسوب می شود) انجام شود. این رویکرد درنهایت بایستی سبب ساز تغییر ذهنیت قبلی و حرکت از جایگاه خدمات عمومی حداقلی و استاندارد (public service) بسمت ارتقای کیفی خدمات تولید شده گردد. به تعبیری دیگر ، مسائلی نظیر مدیریت نوین در حوزه خدمات ناوبری ، توسعه بازارهای جدید داخلی و منطقه ای ، به روزرسانی و نگهداری زیرساختها ، ارتقا ایمنی در عملیات و رویکرد و نگاه رقابتی در سطح منطقه وایجاد رضایت مندی در کاربران ، شرکا و مشتریان، نیازمند نگاهی جدید ، پویا و تغییرپذیر است .
صنعت ناوبری هوایی ایران با دو “فرصت- تهدید” دائمی روبرو است.«فرصت-تهدید» اول ، موقعیت فعلی کشور ایران از منظر تهدیدها و فشارهای مستمر بین المللی است که سبب میشود تا الگوهای مبتنی بر بنچمارک (benchmark) کارایی مناسبی نداشته باشند و بسیاری از روشها و فرایندهای مرسوم توسعه عملا با موانع جدی روبرو میشود. بنابراین دستیابی به مدلی بومی و درونزا که در عین توجه به مقتضیات ، محدودیتها و ویژگیهای خاص کشور «کارایی » داشته باشد بعنوان گام اصلی در این رویکرد جدید خواهد بود.
“فرصت-تهدید” دوم ، موضوع موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک کشور ایران است که درباره آن به کرات بحث شده است و طبیعتا مدل پیشنهادی ، بایستی این ظرفیت را در ناوبری هوایی ایران بشدت در نظر بگیرد.
در این مسابقه ،اطلاق “الگو یا مدل” ناظر بر یک ایده محوری و برنامه (های) عملی برای رسیدن به آن ایده است بنابراین منظور اصلی ، ارائه صرفا «استراتژی» نیست ،کما اینکه استراتژی در مدلهای بومی ،نسبتا از پیش مشخص است .بنابراین آنچه مورد داوری قرار خواهد گرفت برنامه های عملی و قابل اجرا در شرایط فعلی خواهد بود.
جهت ارسال مقاله از طریق لینک زیر اقدام نمایید
بدون دیدگاه