اثر افزایش ترافیک هوایی در تعطیلات بر کار کنترل ترافیک هوایی

44

تصویر کنترلر ترافیک هوایی در مرکز کنترل فضای کشور


مسافرت هوایی به دلایلی همچون صرفه‌جویی در وقت، راحتی و ایمنی بیشتر یکی از محبوبترین وسایل حمل و نقل برای بسیاری از مردم به شمار می رود.

همواره سفرهای هوایی در ایام تعطیلات مختلف داخلی و خارجی با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود و میلیون‌ها مسافر در این روزها  در آسمان‌ زیبا پرواز می‌کنند.

مناسبت‌هایی همچون تعطیلات نوروز،  کریسمس، ایام اربعین و حج و … را در نظر بگیرید.

افزایش ترافیک هوایی در این دوره‌ها پیامدهایی را برای مسافران و همچنین صنعت هوانوردی به همراه دارد، مثلا مسافران با تاخیر پروازها و شلوغی و ازدحام در ترمینال ها و افزایش قیمت‌ بلیت‌ها روبرو هستند و شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها و به طور کلی صنعت هوانوردی با افزایش فشار کاری روبرو است.

حجم کار کنترلرهای ترافیک هوایی نیز به صورت مستقیم با افزایش پروازها بیشتر می شود. در مناسبت های داخلی به دلیل ملموس بودن افزایش تقاضا برای عموم مردم و مسئولین، این مسئله مورد توجه ویژه‌ای قرار می گیرد و مسئولین سعی می کنند با تشکیل جلسات مختلف و اخذ تصمیمات مناسب ، نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند، اما در تعطیلات خارجی که به افزایش ترافیک هوایی کشورمان می انجامد ، توجه خاصی به این موضوع نمی گردد. چرا که این افزایش برای مسئولان ملموس نیست. این موضوع می تواند منجر به مشکلات عملیاتی و نگرانی های ایمنی شود. در ادامه کمی بیشتر به این موضوع می پردازیم تا شاید این مسئله ملموس تر گردد.

در قسمت های مختلف صنعت هوانوردی و برای چاره جویی و حل این مشکلات و رفع نگرانی ها،  تدابیر مدیریتی مختلفی را در نظر می گیرند. به عنوان مثال، شرکت‌های هواپیمایی ممکن است برنامه‌های پروازی خود را تغییر و یا پروازها را افزایش دهند تا به افزایش تقاضا پاسخ مناسبی دهند. علاوه بر این، فرودگاه‌ها نیز روش‌های ویژه‌ای را برای مدیریت افزایش تعداد  مسافران انجام می دهند، از آن جمله می توان به  تدابیر امنیتی بیشتر و یا افزایش تعداد کارکنان در حال خدمت نام برد که بدان وسیله سعی می شود شرایط جدید مدیریت گردد.

در حرفه ی کنترل ترافیک هوایی نیز تمهیداتی را برای حل مشکلات ناشی از این افزایش ترافیک هوایی در نظر می گیرند ، مثلا با تقسیم فضای تحت کنترل هر واحد که با افزایش ترافیک هوایی روبرو شده است ، نسبت به افزایش ظرفیت فضای تحت کنترل هر واحد اقدام می گردد که این امر با بکارگیری بیش از پیش کارکنان این حرفه همراه است.

علاوه بر این، پیشرفت‌های تکنولوژی و سیستم‌ها و سامانه های مدیریتی و نظارتی به حل بهتر مشکلات کمک می کنند، مثلا در مراسم اربعین امسال و در مرز های زمینی نرم افزار بکار رفته در پلیس مرزبانی، سرعت ارائه ی سرویس را بسیار بالاتر برد و مسافران بسیاری با استفاده از این سیستم به راحتی از مرز عبور کردند.

در شرایط افزایش ترافیک هوایی نیز  کشورها با ایجاد سیستم مدیریت جریان ترافیک سعی می کنند که از پُر شدن ظرفیت فضای هر واحد مراقبت پرواز جلوگیری کنند. به دلیل تحریم های ظالمانه این سیستم تاکنون در کشور ما مورد بهره برداری قرار نگرفته است و نگرانی های زیادی را بابت احتمال پُر شدن ظرفیت فضا ایجاد کرده است.

با توجه به کمبود گسترده ی نیروی انسانی و بالا بودن میانگین سنی کنترلرهای ترافیک هوایی و در پیش رو بودن بازنشستگی تعداد زیادی از آنان  و موانع قانونی حال حاضر جهت جذب نیروی متخصص و همچنین جذب افراد غیر توانمند در سالهای گذشته از سهمیه استخدامی مراقبت پرواز و همچنین زمان انتظار چند ساله جهت آموزش تا بکارگیری نیروهای جدید، تنها راه حل اضطراری در وضعیت فعلی بکارگیری بیش از پیش از نیروهای کنونی است که این امر می تواند به خستگی و فرسودگی بیشتر کنترلرهای ترافیک هوایی بیانجامد.

سازمان های پیشرو همواره توجه ویژه ای به نیروی انسانی خود می کنند و با ایجاد برنامه ها و رویه های مختلف سعی می کند که هرگز به این حالت اضطراری نرسند و همیشه از فرسودگی کنترلرهای ترافیک هوایی شان جلوگیری می کنند. سالهاست که دلسوزان صنعت هوانوردی کشور که به موضوع کمبود نیرو در مراقبت پرواز آگاهی دارند، اخطارهای فراوانی را جهت جلوگیری از وقوع این حالت اضطراری اعلام نموده اند ، اما همواره اهمیت این موضوع در پیچ و تاب بوروکراسی های اداری و نامه هایی که از این اتاق به آن اتاق می رفتند نادیده گرفته شده است.

در کشور ما نیاز به مدیریت خستگی و فرسودگی کنترلرهای ترافیک هوایی، به دلیل کمبود نیروی انسانی در این حوزه از یک طرف و ضعف تکنولوژی و فرسودگی سیستم های مراقبت پرواز (از جمله فرکانس و اتوماسیون و رادار های نظارتی) از سویی دیگر، لزوم توجه به این مهم را بیش از پیش نمایان می کند و توجه ویژه ی مسئولان را می طلبد تا با افزایش رضایت شغلی و همچنین با اجرای برنامه های مختلف علمی نسبت به جلوگیری از خستگی و فرسودگی کنترلرهای ترافیک هوایی اقدام نمایند.

https://t.me/IranATCA
https://eitaa.com/iranatc

صفحه اصلی

مطلب مربوط به وضعیت کنترلرهای ترافیک هوایی در شرایط بدی آب و هوا را از طریق لینک زیر ببینید.

کنترلر ترافیک هوایی و شرایط بدی آب و هوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *