خلبان در طرحهای non-precision straight-in نیاز به نقطه ای دارد که از MDH ، کاهش ارتفاع خود را آغاز کند، بدون نگرانی از اینکه وقتی به ابتدای باند رسید، high یا low باشد بلکه در ارتفاع مطلوب ۵۰ پایی از threshold عبور کند. در برخی طرحهای تقرب، نقطه ی VDP که متضمن همین امر است، با حرف V مشخص شده است ولی اگر چنین
نقطه ای در طرح وجود نداشت، برای اینکه با شیب ۳ درصد کاهش ارتفاع انجام شود و در threshold ارتفاع ۵۰ پایی داشت، کافیست MDH را بر ۳۰۰ تقسیم کنیم تا فاصله ی VDP از threshold به دست آید.
مثلا در تصویر فوق طرح VOR DME 1 RWY 13 فرودگاه گرگان، این نقطه 350/300=1.2NM از threshold می باشد. از آنجاییکه DME نیم مایل قبل از threshold واقع شده است، نقطه ی VDP برابر میشود با 1.2-0.5=0.7NM از دستگاه DME .
علاقمندان به مطالب علمی و آموزشی جهت مشاهده ی مطالب مورد علاقه خود می توانند به سایت جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران IRAN-ATCA.IR قسمت #مجله_الکترونیکی مراجعه نمایند.
جهت مشاهده فایل pdf بر روی VDP کلیک کنید.
https://t.me/IranATCA
https://eitaa.com/iranatc
بدون دیدگاه