روز جهانی اطلاعات هوانوردی مبارک باد

42

پانزدهم ماه می روز جهانی اطلاعات هوانوردی نام دارد . به همین مناسبت روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مصاحبه ای را با رئیس اداره اطلاعات هوانوردی ایران انجام داده است که در زیر آن را می خوانید.

شوراي ايکائو براي نخستين بار در پانزدهم مي سال 1953 استانداردها و شيوه‌هاي توصيه شده اوليه ضميمه پانزده Annex 15 را پذيرفت و از آن پس روز 15 ماه مي را به عنوان روز جهانيAIS معرفي کرد که هدف آن ايجاد سرويس اطلاعات هوانوردي تضمين جريان اطلاعات لازم براي حفظ و ارتقاي ايجاد نظم و افزايش کارايي ناوبري هوايي بين‌المللي بوده و اين سرويس جهت تمامي فرودگاه‌ها، کليه فضاي تحت حاکميت کشور و ساير فضاهايي که کشور در آن سرويس ATS مي‌ دهد، برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ پانزدهم ماه می “روز جهاني اطلاعات هوانوردی (AIS)” نامگذاری شده است و بدین منظور فرصت را مغتنم شمرده و طی گفتگویی با رئيس اداره اطلاعات هوانوردي (AIS) اداره‌کل ترافيک هوايي ايران در خصوص ماهیت و نحوه ارائه این سرویس (AeronauticalInformation Services) در کشورمان پرداختیم.

روح‌اله صالحی رئيس اداره اطلاعات هوانوردي(AIS) گفت: ضمیمه 15 ایکائو تصریح می‌کند که هر کشور عضو پیمان شیکاگو باید سرویس پایه‌ای اطلاعات هوانوردی(AIS) را به نحوی ارائه دهد که از جریان اطلاعات/داده‌های لازم به عنوان بستری برای ایمنی، منظم بودن و کارایی ناوبری هوایی بین‌المللی براي پشتيباني از هوانوردي غيرنظامي مطمئن باشد. این اطلاعاتی که مصادیق و جزییات آن در ضمیمه 15 ایکائو و نیزPANS AIM بیان شده است باید در اختیار کلیه کارکنان عملیات پرواز و همچنین واحدهای ATS و نیز کلیه مسئولان، ذینفعان و عوامل مرتبط با عملیات هوانوردی در فازهای قبل از پرواز و حین پرواز قرار گیرد.

وی اظهار داشت:AIS یکی از سرویس‌های اصلی و پایه‌ای درANS (Aeronautical Navigation Services) است و مطابق قوانین بین‌المللی و ایکائو تنها مرجع و منبع رسمی و مورد قبول جامعه هوانوردی بین‌المللی در امور عملیاتی به‌منظور آگاهی از بروز هرگونه تغییرات یا مخاطرات جدید ناگهانی و یا شرایط جدید برنامه‌ریزی شده آن کشور است و گزارش‌ها یا اطلاع‌رسانی‌های سایر رسانه‌های دیگر (هرچند رسمی و معتبر) فاقد مرجعیت در حوزه عملیات هوانوردی هستند.

وی در خصوص شیوه تولید و ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی توسطAIS گفت: معمولا با دو روش اصلی صدور اطلاعیه هوانوردی (NOTAM) و یا تهیه و ارائه AIP Amendments and Supplements انجام می‌پذیرد و در صورتی که لزوم آگاهی بهنگام و فوری شرایط رخ داده برای عوامل مرتبط با عملیات پرواز جهت اجتناب از بروز حوادث و سوانح هوانوردی تشخیص داده شود، اطلاعیه هوانوردی در اولین فرصت مطابق فرآیندهای مصوب AIS صادر می‌شود.

صالحی ادامه داد: علاوه بر مرجعیت اطلاعات هوانوردی مورد اشاره، جهت قابلیت استناد به اطلاعات ارائه شده توسط عوامل دخیل در حوزه عملیات هوانوردی، نقش و اهمیت اطلاعات و داده‌های تولید شده توسط AIS با تحولاتی و برنامه‌های جدیدی همچونRNAV، RNP، سیستم‌های ناوبری مبتنی بر Airborne Computer، سیستم های Data Link ، بکارگیری سامانه‌های هوشمند ماهواره‌ای و الزامات مدیریت ترافیک هوایی به طور قابل توجهی دچار تغییر و تحول شده و حایز اهمیت است. از این رو تولید و یا ارائه داده های هوانوردی مخدوش یا خارج از بازه زمان مقرر می تواند به طور بالقوه بر ایمنی ناوبری هوایی تأثیر بگذارد ولذا سرعت ، دقت و صحت عملکرد مجموعه AIS در بحث ایمنی نقش پایه‌ای و زیربنایی داشته و لذا بسیار مهم است که این داده ها و محصولات نهایی در قالب استاندارد و یکنواخت و در فرآیندی کاملا شفاف و نظامند با رعایت الزامات بین المللی و کشوری در موعد مقرر تهیه و ارائه شوند.

روح الله صالحی در خصوص پارامترهای شاخص در تهیه و تولید داده ها و اطلاعات اظهار کرد: در فرآیند تهیه و تولید اطلاعات هوانوردی درAIS ایران پارامترهای متعددی از جمله فوریت موضوع، اهمیت عملیاتی، دامنه تاثیر، حجم اطلاعات و مدت زمانی که اطلاعات مورد نظر برای کاربران و ذینفعان مرتبط معتبر باقی می‌ماند، تاثیرگذارند و لذا با توجه به داده‌های ورودی به AIS و پارامترهای مذکور، شیوه ارائه اطلاعات نهایی با اشکال متفاوتی توسط متخصصین این حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شوند. ممکن است داده‌های هوانوردی به لحاظ اعتبار زمانی ماهیت وکاربرد بسیار متفاوت با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به فرودگاه‌ها و امکانات زیرساختی آن، ممکن است برای سال های زیادی معتبر باقی بماند، در حالی که تغییرات در دسترس بودن آن امکانات (به عنوان مثال، به دلیل ساخت و ساز یا تعمیر یا ایجاد موارد غیر مترقبه و …) فقط برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی معتبر خواهد بود. همچنین میزان فوریت لحاظ شده برای اطلاعات نیز ممکن است متفاوت باشد و بعضاٌ آگاهی فوری از برخی اطلاعات برای بخش‌های عملیاتی در تامین ایمنی پروازها نقش بسزایی دارد. همچنین اطلاعاتی که می‌خواهیم به کاربران ارائه دهیم ممکن است به لحاظ محتوا، طولانی یا مختصر یا شامل گرافیک و نقشه‌های هوانوردی باشند و تمام این فاکتورها در تصمیم سازی جهت چگونگی ارائه محصول نهایی تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه تشریح کرد: AIS به عنوان یگانه مرجع مجاز ارائه داده و اطلاعات تایید شده حوزه عملیات هوانوردی است که داده‌ها را از ارائه‌دهندگان داده با پارامترهای و ویژگی‌های مورد نیاز دریافت کرده و پس از انجام مراحل اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی و مطابق دستورالعمل‌ها و فرآیندهای داخلی خود بر اساس سیستم مدیریت کیفیت(QMS) موجود در این حوزه محصولات اطلاعاتی هوانوردی ایران را تهیه و تولید می‌کند.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی گفت: همکاری با ارائه‌دهندگان داده در بیشتر موارد مبتنی بر توافق‌نامه‌ها (SLA) منعقده فیمابین است که به طور قابل توجهی فرآیند کاری ما را تسهیل می‌کند.

وی در ادامه گفت: ضمیمه پانزده ایکائو و یا Annex 15صراحتاٌ مشخص می‌کند که اطلاعات هوانوردی به عنوان یک بسته اطلاعاتی یکپارچه هوانوردی منتشر شود و باید در برگیرنده موارد ذیل باشد:

— Aeronautical Information Publications (AIP), including Amendments and Supplements;

— Aeronautical Information Circulars (AIC);

— aeronautical charts;

— NOTAM; and

— digital data sets.

وی افزود: در خصوص ایجاد تغییرات مهم در حوزه‌های فرودگاهی و زیرساختی و یا هر پروژه و یا موضوعی که عملیات هوانوردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید با هماهنگی AIS و مطابق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی موجود در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از قبل به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شود تا برای کاربران عملیات هوانوردی زمان کافی(حداقل 28 روز) فراهم شود، به‌گونه ای که افراد درگیر در عملیات هوانوردی بتوانند با تغییرات مذکور منطبق شوند.

صالحی گفت: متخصصین ما در واحدهای مرتبط درAIS بر اساس مکانیزمی با عنوان AIRAC عمل می‌کنند که توسط ایکائو برای ارائه یکپارچه و همزمان اطلاعات مهم و ضروری طرح‌ریزی و معرفی شده است و اساس آن بر مبنای تاریخ‌های خاص در فواصل 28 روزه است و توصیه کردند که همکاران ما نیز در فرودگاه‌های بین‌المللی، مرکز کنترل فضای کشور و سایر بخش‌های عملیاتی بین‌المللی در صورت امکان، باید از تاریخ‌هایی که بین 21 دسامبر و 17 ژانویه رخ می دهد برای تخصیص شروع تاریخ اجرایی تغییرات مهم در حوزه کاری خود با بهره برداری از مکانیزم AIRAC اجتناب کنند، زیرا این دوره با تعطیلات عمومی در بخش های بزرگی از جهان همزمان است.

وی در خصوص آخرین تغییرات اطلاعات هوانوردی ایران در AIP ادامه داد: در سال گذشته ( 2023میلادی ) با تلاش و پیگیری همکاران خود جهت بروز رسانی AIP ایران، نسبت به ارائه بیش از 1500 صفحه در قالب پنج بسته اطلاعات هوانوردي جمهوري اسلامي ايران که دربرگيرنده آخرين تغييرات اطلاعات ضروري و تاثير گذار بر ايمني عمليات هوانوردي و فرودگاهي است، اقدام کرده است.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی در خصوص ساختار این اداره نیز گفت: اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل ترافیک هوایی علاوه بر واحدهای ستادی خود شامل یک واحد بین المللی NOTAM بصورت عملیاتی است که اطلاعیه‌های هوانوردی لازم را به صورت 24 ساعته تولید و منتشر می‌کند و مسئول تولید و ارائه اطلاعاتی مانند بسته شدن ناگهانی فرودگاه های کشور و یا باند فرودگاه هاو …. است .

وی در خصوص میزان اطلاعیه‌های صادر شده ضمن اشاره به لزوم ایجاد بستر امن اطلاعاتی جهت فضای جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در سال گذشته میلادی تعداد4281 اطلاعیه هوانوردی بین‌المللی و 1090 اطلاعیه هوانوردی داخلی و 518 مورد نوتام برف با رعایت استانداردهای موجود توسط همکاران این واحد تهیه و صادر شده است.

رئيس اداره اطلاعات هوانوردي در خصوص جایگاه حال حاضر اطلاعات هوانوردی در دنیا گفت: با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی ، AIS سایرکشورها در دنیا در حال تغییر به سمت دیجیتالی شدن و اتوماسیون مداوم داده‌های هوانوردی و پردازش و تولید اطلاعات با شیوه‌های نوین هستند و در صورت ایجاد محصولات اطلاعاتی هوانوردی بر اساس پایگاه داده هوانوردی نه تنها سیستم‌های AISسایرکشورها، بلکه سیستم‌هایATM در بخش‌های کنترل ترافیک هوایی را نیز تغذیه می‌کند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اظهار امیدواری کرد: با تهیه اتوماسیون AIM گامی بزرگ در این خصوص برای کشور عزیزمان برداشته شود.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور ارایه سرویس آنلاین، کلیه محصولات هوانوردی ایران بصورت بروز شده (شامل آخرین نسخ منتشر شده ) بر روی سایت این اداره به آدرس https://AIS.airport.ir قابل دسترس و بهره‌برداری است و امیدوارم در سال آتی روند مثبت و سازنده ای پیش روی AIS ایران باشد و بتوانیم با کمک مدیریت ارشد شرکت به تعهدات تعریف شده برای AIS ایران از سوی دفتر منطقه ای ایکائو جامه عمل پوشانده و عملکرد قابل قبولی در تراز بین‌المللی داشته باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *