اقدام سریع و حرفهای مراقبت پرواز و کنترل ترافیک هوایی پس از ترکیدن لاستیک پرواز فلای کیش به مقصد بغداد
اقدام سریع و حرفهای مراقبت پرواز و کنترل ترافیک هوایی پس از ترکیدن لاستیک پرواز فلای کیش به مقصد بغداد
در پی ترکیدن لاستیکهای هواپیمای پرواز فلای کیش به مقصد بغداد، بلافاصله پس از برخاست (Take-off) از فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، واحد مراقبت پرواز این فرودگاه با همکاری رادار فرودگاه مهرآباد، با واکنش سریع، دقیق و کاملاً استاندارد، موفق شدند شرایط پروازی ایمن را برای بازگشت هواپیما فراهم کنند.
این پرواز در ساعت 2310 UTC به مقصد بغداد پرواز نمود، بلافاصله پس از برخاست و تماس با رادار اپروچ مهرآباد، عنوان نمود که لاستیک سمت چپ ترکیده است. در همین حین، پرواز ورودی بعدی در فرودگاه امام گزارش داد که مقدار زیادی تکه و قطعات هواپیما روی باند است. بلافاصله پس از دریافت این گزارش، تمامی اقدامات و هماهنگی های لازم با واحد های مختلف توسط برج مراقبت پرواز فرودگاه امام صورت گرفت، بطوری که در طول مدت ۴۰ دقیقه، تمامی این موانع از سطوح پروازی خارج شد. در همین حین با کمک واحد تقرب مهرآباد، ۵ پرواز ورودی از جمله پرواز مذکور، وارد منطقه ایستایی (Holding) شدند تا عملیات پاکسازی باند و رفع کامل آلودگی ناشی از قطعات لاستیک (FOD) انجام گیرد.
با توجه به اهمیت حفظ ایمنی باند و جلوگیری از خطر برای سایر پروازها، تیمهای ایمنی زمینی و واحد عملیات فرودگاهی با هماهنگی برج مراقبت، در کوتاهترین زمان ممکن محل احتمالی ریزش قطعات لاستیک را شناسایی و پاکسازی کامل نمودند. در این مدت، با مدیریت جریان ترافیک هوایی، امکان تداوم ایمن پروازهای ورودی و خروجی فراهم گردیده و همزمان ارتباط مستمر و تخصصی با خلبان برای بررسی وضعیت فنی و برنامهریزی فرود ایمن برقرار بود.
پس از تأیید نهایی ایمنی باند، هواپیما با هدایت دقیق برج مراقبت و نظارت کامل رادار، با فرود ایمن و بدون هیچگونه آسیب به مسافران یا عوامل پروازی، عملیات پایان یافت.
در پایان عملیات، به دلیل عدم توانایی در حرکت پرواز و اشغال نمودن باند اصلی، با کشش هواپیما به مکانی دورتر نسبت به باند قابل استفاده دیگر و تخلیه بار و مسافرین در همان موقعیت در میانه سطوح پروازی، شرایط جهت تغییر باند، به باند 29L توسط واحد مراقبت پرواز فراهم گردید.
مسئول واحد مراقبت پرواز این فرودگاه اعلام کرد: اجرای سریع چکلیستهای اضطراری، هماهنگی دقیق بین واحدهای مراقبت پرواز، عملیات و ایمنی زمینی، و مدیریت حرفهای وضعیت توسط کنترلرهای برج و رادار، نقش اصلی را در انجام موفقیتآمیز این عملیات ایفا کرده است.
پس از وقوع این رویداد، برج مراقبت فرودگاه، با صدور فوری دو NOTAM شامل بستهشدن باند اصلی برای پاکسازی FOD و فعالسازی باند کانتیجنسی، جریان ترافیک هوایی را در شرایطی امن و کنترلشده هدایت کرد. فعالسازی باند کانتیجنسی نیازمند آمادهسازی و آزادسازی این باند بود که با هماهنگی دقیق برج، عملیات و رمپ، جابجایی هواپیماهای پارکشده در استندهای شمالی و اجرای چندین Reposition انجام شد تا مسیر عملیاتی آن کاملاً فراهم شود.
این رویداد بار دیگر توانمندی متخصصان مراقبت پرواز ایران در مدیریت شرایط غیرروتین و حفظ ایمنی مسافران و شبکه پروازی کشور را نشان داد.
http://IRANATCA.yek.link